Danmark skal stå fast i særregler for dyrevelfærd

oktober 14, 2020

Pressemeddelelse

I Danmark bliver alle dyr bedøvet før slagtning. Sådan skal det blive ved med at være, mener Danske Slagtermestre.

EU-domstolen står over for at tage stilling til, om medlemslandes krav om bedøvelse af alle dyr før slagtning er i strid med friheden til at praktisere religiøse ritualer.

Brancheorganisationen Danske Slagtermestre ønsker, at et forbud mod den rituelle slagtningsmetode uden forudgående bedøvelse skal fastholdes af hensyn til dyrevelfærden ved slagtning.

Sagen er blevet indbragt for EU-Domstolen af den belgiske forfatningsdomstol, som ønsker belyst, hvorvidt de nationale særregler er i strid med EU-lovgivningen, herunder retten til at udøve religiøse ritualer. EU-domstolens generaladvokat har i en foreløbig udtalelse vurderet, at det kan de meget vel være.

Ifølge EU-lovgivningen skal landbrugsdyr bedøves før slagtning af hensyn til dyrevelfærden. Den åbner dog for en undtagelse, når det gælder slagtning efter religiøse ritualer. Forordningen forhindrer ikke medlemsstaterne i at bibeholde nationale regler, der har til formål at sikre en mere omfattende dyrebeskyttelse på aflivningstidspunktet.

I Danmark har det siden 2004 været forbudt at slagte dyr uden forudgående bedøvelse. (ifølge Miljø- og Fødevareministeriets Bekendtgørelsen om slagtning og aflivning)

Dette krav skal ifølge Danske Slagtermestre fortsat være ufravigeligt, også selv om slagtningen sker som led i et religiøst ritual.

Vi har en fin tradition for at bruge bedøvelsesmetoder, som også er accepteret af de religiøse mindretal.

Danske Slagtermestre ser med stor alvor på, at Danmarks mulighed for at have strengere regler om beskyttelse af dyr end resten af EU er bragt i spil.

I Danmark er det veluddannede slagtere med kompetencer og stort kendskab til dyrenes adfærd og behov, der sikrer de betingelser, som dyrene behandles under.

"Vi vil under ingen omstændigheder stå model til, at rituelt slagtede dyr ved fuld bevidsthed aflives ved at halsen overskæres og dyret afblødes. Vi er stolte af vores fag og er uddannede i dyrevelfærd ved slagteprocessen, ” lyder det i en udtalelse fra Danske Slagtermestre.

Danske Slagtermestre er således klar til at kæmpe for at bevare de danske særregler om, at dyrene altid skal bedøves, før de aflives eller slagtes.

Yderligere oplysninger kan fås ved henvendelse til:

Torsten Buhl, adm. direktør, Danske Slagtermestre - t. 21 27 41 50, tbu@fvdanmark.dk

Fakta om Danske Slagtermestre
www.danskeslagtermestre.dk

Download pressemeddelelse her: Klik her

Danske Slagtermestre | Poppelvej 83 - 5230 Odense M | CVR: 40315918 | Tlf.: 66 12 87 30 | Fax 66 12 87 94 | dsm@danskeslagtermestre.dk

OKAY